به همت پژوهشگران کشور

نخستین سامانه الکترواپتیکی به منظور شنا‌سایی و ردگیری اهداف زمینی و دریایی در شرایط جوی و اوضاع دریایی مختلف به همت محققان کشورمان طراحی و ساخته شد.

مهندس سید مسعود طبیبیان، کارشناس ارشد قدرت و از دست‌اندرکاران این طرح در صنایع اپتیک اصفهان اظهار کرد: این سامانه کاربردهایی نظیر رادار دارد و در شرایط مختلف آب و هوایی و اوضاع دریایی به وسیله انواع الگوریتم‌های هوشمند و بلادرنگ پردازش تصویر کار می‌کند. این سامانه مجهز به سنسورهای مرئی و حرارتی و سیستم‌های فاصله‌یاب لیزری - برای اندازه‌گیری فاصله هدف - بوده و از قابلیت دید در شب برخوردار است و قادرست اهداف را ردیابی و شناسایی کند.

طبیبیان درخصوص نحوه‌ کار این سیستم گفت: اپراتور هر زمان که بخواهد با موقعیت‌های دریافتی دنبال هدف گشته و روی آن لاک می‌کند و از آن پس سیستم به صورت هوشمند هدف را ردیابی کرده و دائما آن را در دید خود قرار داده و فاصله‌یابی می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: این سیستم در اندازه‌های متفاوت برای سیستم‌های دریایی و زمینی طراحی شده‌ است.

این پژوهشگر گفت: طراحی این سامانه، مهندسی معکوس نبوده اما با الهام از نمونه‌های متداول طراحی شده و در عین حال دانش آن کاملا بومی است.

طبیبیان با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد این سامانه‌ها در بخش‌های دفاعی است به ایسنا گفت: این سیستم با دقت و سرعت مناسب برای ارتباط با دیگر تجهیزات، کنترل و پایدارسازی بسیار دقیق و سریع تحت اغتشاش‌های مختلف داخلی و دریایی، سکوهای یکپارچه با ساختار روسازه بسیار مقاوم به کار گرفته می‌شود و مکمل یا جایگزین سامانه‌های راداری است.

وی خاطرنشان کرد: کارکرد مناسب در شرایط جنگ الکترونیک و تداخلات الکترومغناطیسی به همراه سایر ویژگی‌ها، این سامانه را به عنوان محصولی راهبردی در اختیار بخش‌های دفاعی کشور قرار می‌دهد به طوری که با بهره‌گیری از نتایج این طرح، سامانه‌های زمینی و دریایی متنوعی برای ماموریت‌های مختلف تولید شده است



ایسنا